Sylwia Świątkowska (PL)
Skrzypaczka, fidelistka, śpiewaczka, kompozytorka. Muzykantka zafascynowana polską sztuką ludową. Poszukiwaczka uniwersalnego języka, który łączy odległe kultury muzyczne świata. Absolwentka Etnomuzykologii na Uniwersytecie Warszawskim.
Koncertuje oraz nagrywa albumy z licznymi zespołami, współtworząc projekty na pograniczu stylów i kultur (Etnofonie Kurpiowskie, Struktura, Stilo, Kontraburger, Village Kollektiv i.in). Na festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” 2002 roku otrzymała nagrodę specjalną Złote Gęśle dla najlepszego muzyka oraz I miejsce z zespołem Stilo. Na festiwalu „Folkopranie” w Skierniewicach uznana za najciekawszego muzyka i nagrodzona indywidualnie. Od 2001 roku współtworzy zespół Kapela ze Wsi Warszawa, z którym odnosi liczne sukcesy na najbardziej prestiżowych scenach na całym świecie (m.in. WOMAD, WOMEX, Glastonbury Festival, Rudolstadt Festival, Solidarity of Art., Rainforest Festival), zagrała ponad 1000 koncertów oraz uzyskała wiele nagród (3 Folkowe Fonagramy Roku na Festiwalu PR Nowa Tradycja, Nagroda World Music Awards radia BBC3, 5 Fryderyków, 2 Machinery, Grand Prix Europejskiej Unii Radiowej, nominacje do nagrody Grammy, wielokrotnie 1 miejsce w notowaniu World Music Charts Europe i in.). Wraz z zespołem współpracuje z wieloma artystami z kraju i ze świata: Norwegii, Szwecji, Hiszpanii, USA, Kanady, Indii, Iranu (m.in. Esperanza Spalding, Bill Laswell, Leszek Możdżer, Kayhan Kalhor, Sandy Scofield, Andy Teirstein, Jack Wall, Mercedes Peon, Dj Feel-X, Torgeir Vassvik, Dhoad Gypsies from Rajastan, Hedningarna) tworząc nowe konstelacje etnicznych brzmień. Blisko związana z ludowymi śpiewaczkami i muzykantami z Mazowsza (Maria Bienias, Marianna Rokicka, Stefan Nowaczek, Carniacy, Bandysionki, Kapela Zdzisława Kwapińskiego, z którymi wraz z KzWW nagrała album Re:Akcja Mazowiecka), a także z zespołem z Dobrowody na pograniczu polsko-białoruskim.
Jest również współautorką i wykonawczynią muzyki do japońskiej mangi, gier komputerowych (Myst IV), filmów (Zaginione Urzecze, Kapel Mistrze, Zimna Wojna, Sąsiady), przedstawień teatralnych (Balladyna, Baśń o Trzech Konikach, Muzykanty Wielkiego Pola) oraz muzyki do nowojorskiej new opera „A Blessing on the Moon”. Jako solistka współpracuje z kompozytorem Nikolą Kołodziejczykiem (2019 roku prawykonanie kompozycji Barok Nowej Ery – Haendel XXI, w 2022 prawykonanie Symfonii „Powrót do Macierzy” z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej).
Artystka śpiewa białym głosem oraz specjalizuje się w grze na zrekonstruowanych polskich instrumentach ludowych – suce biłgorajskiej i fideli płockiej, wykorzystując tzw. technikę paznokciową oraz eksperymentując z ich specyficznym brzmieniem.