Mathias Pöschl „Hidros o.T” (2019) oraz „Hidros 9” (2021) – wystawa obrazów / Warszawa
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
20.00
Od dłuższego czasu kopiowanie stanowi centralny element mojej praktyki artystycznej. Bez względu na to, czy odtwarzam obrazy fotograficzne w szczegółowych rysunkach ołówkiem, czy używam kserokopii jako podstawowego materiału do prac malarskich, czy też pracuję cyfrowo z fotograficznymi reprodukcjami abstrakcyjnych rysunków, traktuję akt kopiowania jako pierwotny krok w kierunku zrozumienia. W końcu, jeśli mogę coś odtworzyć, to znaczy, że przynajmniej trochę z tego zrozumiałem. Seria prac na tej wystawie zajmuje się tym zjawiskiem w inny sposób. Malowane na papierze gazetowym, przeznaczonym do powielania codziennych wiadomości, improwizowane znaki, gesty i ślady czarnego pigmentu są odtwarzane za pomocą wałka do malowania i kleju, tworząc wzory i graficzne rytmy, które przypominają strukturę tekstu w poziomych liniach. Podobnie jak powiększone strony w książce, obrazy mogą wyglądać bardzo podobnie (niemal jak kopie), ale przy bliższym spojrzeniu okazują się zupełnie inne. Zawieszone w równej odległości, jako sekwencja w pokoju, strukturyzują przestrzeń i same stają się wzorem złożonym z kopii – rytmem.